
premsaeuib 20/03/2026 - 17:45:38 | ![]() ![]() |
ESQUERRA UNIDA REGISTRA ESMENES AL DECRET LLEI 8/2025 PER FRENAR L’ESPECULACIÓ I POSAR CONTROL PÚBLIC ALS PROJECTES ESTRATÈGICS
La formació proposa més control parlamentari, mesures d’habitatge i fiscalitat contra grans propietaris davant el model de PP i Vox.
Esquerra Unida de les Illes Balears ha registrat un ampli paquet d’esmenes al Decret llei 8/2025 amb l’objectiu de revertir el model impulsat pel Partit Popular i l’extrema dreta, que la formació considera orientat a afavorir interessos privats, reduir controls i debilitar els serveis públics.
En aquest sentit, Esquerra Unida planteja reforçar els mecanismes de control democràtic sobre els projectes estratègics. Entre les principals mesures, proposa la creació d’una comissió parlamentària específica que avaluï les sol·licituds de projectes d’interès estratègic i la incorporació de representants dels grups parlamentaris en els òrgans de decisió, amb l’objectiu de garantir transparència i evitar arbitrarietats.
Així mateix, les esmenes eliminen o modifiquen diversos articles del decret que permeten reduir controls ambientals, urbanístics i municipals, així com aquells que obren la porta a agilitzar projectes sense garanties suficients o a situar infraestructures en sòl rústic o protegit.
També es demana eliminar disposicions que permetrien declarar com a estratègics projectes vinculats a centres educatius privats o infraestructures universitàries privades, amb l’objectiu d’evitar noves vies de privatització.
En matèria d’habitatge, mentre PP i Vox han acordat donar regals fiscals als rendistes, EU proposa ampliar la deducció per lloguer al conjunt de la població i impulsar un paquet d’incentius fiscals per fomentar les cooperatives d’habitatge en cessió d’ús, amb deduccions de fins al 30 % de les aportacions i bonificacions del 100 % en ITP i AJD. L’objectiu és promoure alternatives d’habitatge assequible, fora de lògiques especulatives i amb finalitat social, com a alternativa real a l’especulació immobiliària.
A més, Esquerra Unida planteja una reforma de l’impost de transmissions patrimonials per penalitzar les grans operacions especulatives, amb tipus de fins al 20 % per a grans propietaris i per a la compra d’edificis sencers.
D’altra banda, les esmenes inclouen la recuperació efectiva de la Llei de barris, amb una dotació mínima anual de 20 milions d’euros per a rehabilitar els barris amb més necessitats.
Finalment, Esquerra Unida incorpora mesures socials com una deducció de fins a 1.200 euros per a la reincorporació al mercat laboral després de la cura d’infants, així com iniciatives per reforçar la regulació del transport i defensar el servei públic del taxi davant l’expansió descontrolada de noves autoritzacions.
El diputat i coordinador d’Esquerra Unida de les Illes Balears, José María García, ha afirmat que “el decret del PP i Vox està pensat per facilitar negocis privats amb menys controls, i nosaltres plantejam just el contrari: més transparència, més control públic i més drets”.
García ha advertit que “les Illes Balears no poden continuar sent un territori al servei de l’especulació, i aquestes esmenes van encaminades a garantir habitatge, protegir el territori i reforçar els serveis públics”.


- 3 inspecciones en establecimientos de hostelería de Manacor para prevenir la explotación laboral y comprobar la situación de los trabajadores, 3 empleados sin estar de alta, sanción de 9.000 €, había droga y dinero en efectivo
- El sábado 26 (plaza Rector Rubí a las 20h) y el domingo 27 (en el Auditorio a las 19h) sigue el Festival de Jazz en Manacor. Con una calidad y un nivel artístico que hace que resulte difícil mirar hacia otro lado
- VOX en Manacor denuncia la nefasta gestión del alcalde separatista, Miquel Oliver (MÉS-Esquerra), y del concejal responsable de Policía Local, Sebastià Llodrà, ante la falta de efectivos policiales
- L'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar ha rebut 5.585.912 € en subvencions provinents de l'Impost de Turisme Sostenible, destinades a impulsar tres projectes clau per al municipi
- L’Ajuntament d’Inca celebra aquest cap de setmana les tradicionals festes de la barriada inquera de So Na Monda, són les penúltimes d’aquest estiu i una nova oportunitat per sortir al carrer
- El presidente Galmés reclama a Pedro Sánchez medidas urgentes en la próxima reunión de alto nivel entre España y Argelia para frenar la crisis migratoria, Mallorca está colapsada
- Los instaladores técnicos de PIMEM piden al Govern una planificación a medio y a largo plazo para acondicionar todos los centros educativos públicos de las islas
- I Jornada El futur de l'Olivar a les Illes Balears
- Jaume Mut: “El PP de Manacor denuncia que Oliver prefiere pagar horas extra a los policías municipales con el dinero de los manacorines antes que pedir refuerzos al Govern de Marga Prohens”
- El Hospital de Manacor sigue con el traslado progresivo de las consultas externas al edificio ambulatorio nuevo. Los pacientes con cita deben consultar el tique de la máquina para confirmar el edificio












































