
mansalesmans 06/11/2026 - 10:29:01 | ![]() ![]() |

Les persones cuidadores reclamen més suport institucional i recursos per fer front a la dependència
En el Dia de les Persones Cuidadores, el col·lectiu reclama una resposta més àgil de les administracions, més serveis de respir i un model d’atenció que reconegui la cura com una responsabilitat compartida.
L’Associació de Persones Cuidadores Mans a les mans ha volgut reconèixer i agrair la tasca de totes les persones que tenen cura d’un familiar o d’un ésser estimat en un dia tan senyalat. Una jornada que també ha servit per visibilitzar les dificultats que afrontem cada dia i per reivindicar la necessitat de construir comunitats més compromeses amb les cures.
Assumir la responsabilitat de cuidar una persona dependent implica sovint un canvi profund en la vida de quí cuida. La pèrdua progressiva d’autonomia de la persona estimada, la conciliació amb la feina i la família i la renúncia, en molts casos, a les pròpies necessitats generen una càrrega física i emocional que no sempre rep el reconeixement ni el suport necessaris.
Cuidar no pot continuar sent una responsabilitat individual ni recaure principalment sobre les dones i les famílies. És una responsabilitat compartida que requereix el compromís de les administracions i de tota la societat. Qualsevol persona pot necessitar cures o haver de cuidar en algun moment de la vida.
Per això, reclamam polítiques sociosanitàries més coordinades, properes i adaptades a les necessitats reals de les persones dependents i del seu entorn. També denunciam que els procediments de reconeixement de la dependència i d'accés als recursos sovint són massa lents i no responen amb prou rapidesa a les necessitats de les persones afectades.
Les nostres reivindicacions
Avui hem traslladat als representants institucionals el nostre malestar davant la manca de resposta a les demandes del col·lectiu. Entre les principals reivindicacions destaquem:
Agilitzar els tràmits administratius: accelerar el reconeixement de la dependència, les revisions de grau i la concessió de les ajudes i prestacions vinculades al PIA, especialment davant canvis en la situació de la persona.
Garantir serveis de respir per oferir descans i suport a les persones cuidadores.
Millorar el model residencial, amb més transparència en les llistes d’espera.
Ampliar els recursos assistencials, amb més places de residències, centres de dia i serveis d’ajuda a domicili (SAD).
Adaptar els centres de dia a les necessitats de les famílies, amb horaris més amplis, flexibles i més hores d’atenció.
Millorar les condicions laborals dels professionals de les cures.
Crear una targeta de persona cuidadora que faciliti el reconeixement i l'accés a recursos i serveis.
Establir serveis d’urgència que donin resposta a situacions imprevistes en residències, centres de dia i serveis d’ajuda a domicili.
Impulsar campanyes de sensibilització als mitjans de comunicació i a les xarxes socials per visibilitzar la dependència, la tasca de les persones cuidadores i la importància de crear xarxes de suport comunitari.
Cuidar és una responsabilitat de tothom
El nostre objectiu és clar: visibilitzar, reconèixer i donar suport a les persones cuidadores, garantint que no hagin d'afrontar aquesta responsabilitat en solitud ni sense els recursos necessaris.
Per aconseguir-ho, és imprescindible una major implicació de les administracions públiques i un compromís real de tota la societat. Per això, demanam la col·laboració dels mitjans de comunicació i de les institucions per donar visibilitat a aquesta realitat i avançar cap a un model de cures més just, digne i compartit.


- VOX DENUNCIA LA HIPOCRESÍA DE UGT Y CCOO ANTE LA HUELGA GENERAL Y EL ACCIDENTE FERROVIARIO
- Les persones cuidadores reclamen més suport institucional i recursos per fer front a la dependència
- La Junta Electoral Central tumba el recurso del PSOE contra Prohens y rechaza sancionarla por el Debate de Política General
- El Consell de Mallorca visita la feria Art Cologne, donde participan nueve artistas mallorquines y tres galerías de la isla
- Editorial: El carnet de conducir también debe llegar a Manacor. La Mallorca oriental no puede seguir dependiendo de Palma para un servicio que puede prestarse perfectamente en la capital de Llevant
- Preguntas de VOX Manacor al Plenario: En que situación se encuentra el Matadero; Tienen previsto arreglar las aceras y que podamos andar tranquilos; Juegos infantiles retirados por renovación, a donde van?
- Pleno de Manacor del lunes 9 de noviembre a las 19.00 horas: Facturas extrajudiciales. Retribuciones nuevo Gobierno. 2 Mociones de VOX y el PP (Calas de Mallorca, Permiso de conducir). Ruegos y Preguntas
- Llorenç Galmés visita la feria Art Cologne que se celebra del 5 al 8 de noviembre en el recinto ferial Koelnmesse de Colonia (Alemania) y reúne a 164 galerías procedentes de 22 países, 9 son mallorquines
- Carmen Planas de CAEB pide al delegado del Gobierno que asegure el “derecho al trabajo” el 11-N durante la huelga general convocada por los sindicatos, rebajar la alarma social y devolver la normalidad a las calles
- Marga Pocoví i Biel Tous presenten «Cançó dels pins», un nou avanç d’Alcover: música i vers












































